dinsdag 3 maart 2009

Ruimte van Frankenstein

Het decor moet echt de ruimte zijn van dokter Frankenstein. HIJ heeft het gecreeerd, net zoals hij leven probeert te maken. Ik kwam uit op een soort van baarmoedervorm. Heel grappig dat ik niet eens doorhad (tot drie dagen geleden), dat er zoiets ook in de tekst staat:

FRANKENSTEIN gebaart om zich heen in zijn laboratorium.
FRANKENSTEIN: Dit is een...eeen...een hommage...aan, aan, aan...jou!
ELISABETH: Waar heb je t over?
FRANKENSTEIN: Dit ben jij. Wat overzichtelijker en minder problematisch. Ik ben God hier.
ELISABETH: Dat ben je bij mij ook.
FRANKENSTEIN: Hier ben ik duidelijker God. Relaxter ook. Ik rook en drink , zap wat, zit op een draaistoel en hop: het ene na het andere idee schiet bij me naar binnen. Kwestie van ruimte, daar in mn kop.
ELISABETH: Hou je nog van me?
FRANKENSTEIN: Natuurlijk! Wat een vrouw. Wat een mysterie, wat een wonder, wat een raadsel! En dat allemaal compact bij elkaar in een bh!
ELISABETH: Ik kan je redden.
FRANKENSTEIN: Wil jij God redden?! Kijk uit, wondertje, overschat jezelf niet. Een vrouw gaat mischien over het leven, maar God houdt de dood voor zichzelf. Ik ben de coole God. Ik reik (............etc.)

Het laboratorium (de baarmoedervorm) als hommage aan de vrouw, maar dan wat "overzichtelijker en minder problematisch".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten